maanantai 15. kesäkuuta 2015

Italia II

Lisää Italian kuvia. Koko reissusta kuvia on yli 250, mutta älkää huoliko, ei ne kaikki päädy tänne :) Keskellä lomaviikkoa tehtiin retki Gardajärven ympäri. Lähdettiin itärantaa pitkin kohti Malcesineä. Oltiin saatu vinkkiä Monte Baldon vuoresta ja se oli päämäärämme. Matkalla pysähdyttiin Cisanon rantaan ihastelemaan maisemia ja lapset saivat hieman leikkiä leikkipuistossa ja ihmetellä isoja kaloja kirkkaassa rantavedessä. Jo aamu oli lämmin ja rantaa pitkin lenkkeili paljon ihmisiä. Maisema muuttui jo hieman vuoristomaiseksi.

Tie oli melko pieni ja kapoinen ja monen monta söpöä pientä kylää osui reitille ennen Malcesineä. Maisemat aina vaan hurjemmat ja Malcesine oli jo aikalailla mäkinen. Ajettiin auto Monte Baldon huipulle vievän kaapelihissin lähtöaseman alle parkkihalliin ja käytiin toteamassa, että ylös vuorelle aikovia oli hurjan pitkän jonon verran. Jo lippuluukun jono kiemurteli ulos asti. Vaihdettiin suunnitelmaa, syötiin jätskit, haettiin leipomosta ja kaupasta evästä ja käveltiin alas järven rantaa syömään niitä. Lapset uittivat jalkojaan rantavedessä ja veteen heiteltävät kivet eivät täältäkään loppuneet. Rannan vieressä kohosi Scaligeron linna ja kivuttiin vanhan kaupungin kapeita katuja ylös linnan portille. Täältä sai ostaa lippuja, joilla pääsisi myös Monte Baldo vuorelle. Hinta oli melko kallis (reilu 60 € meidän perheeltä) mutta päätettiin jaksaa jonottaa kaapelihissiin. Sitä vartenhan tänne oikeastaan tultiin. Ennakkolipuilla päästiinkin sitten vähän oikaisemaan jonossa, vaikka silti jonotettiin kai noin tunti. Linnalta oli upeat näkymät sekä järvelle, että kaupungin suuntaan. Täälläkin pojat saivat kiivetä kahdestaan linnan 31 m korkeaan torniin. Kaiteet eivät olleet tässä linnassa kummoiset ja sain neidin hermostumaan, kun pidin niin tiukkaan hänestä kiinni.

Uusi yritys Monte Baldolle. Vaikka kaapelihissillä sai ennakkolipuista huolimatta jonottaa, olivat matkat nopeat (kahdella eri hissillä) ja maisemat aika huikeat 1760 metrin korkeudessa. Linnakin pienen pieni piste ylhäältä katsottuna. Yli kolmenkymmenen asteen helle muuttui ylhäällä "vain" +18'c;ksi ja kaivettiin hupparit päälle. Huipulla oli muutama ravintola ja syötiin päiväruoka siellä. Alaspäin kyyti oli aika vauhdikas, mutta hissi kulki onneksi melko lähellä maata.

Malcesinestä jatkettiin kohti pohjoisen Riva del Gardaa ja sieltä alas kohti Sirmionea. Tiet kapenivat ja tunnelit lisääntyivät. Koko länsipuoli oli lähes pelkkää tunnelia. Kapeita ja pitkiä sellaisia! Joidenkin tunnelien keskellä oli jopa risteyksiä ja kerrankin oli niin kapeaa, että vastaan tullut kuorma-auto pysähtyi että mahduttiin ohi. Maisemat niiltä kohdin upeat, mistä näki alas. Jos oltaisiin tiedetty, olisi takaisin päin voinut ajaa samaa reittiä kun tultiinkin. Siellä tiet kulkivat osin ihan rannassa. Suunnistettiin kaikkialla Italiassa puhelimen Nokia kartan varassa, jonka mies latasi jo kotona puhelimeeni. Hyvin toimi!