keskiviikko 12. heinäkuuta 2017

Kesäloma Ruotsin läpi Tanskaan, osa 1

Heti juhannuksen jälkeen maanantaina, ensimmäisenä lomapäivänäni, alkoi meidän kesälomamatka Ruotsin halki Tanskaan. Aikalailla sai miestä puhua ympäri mutta suostui kuitenkin. Maanantaina päivällä ajettiin kotoa Helsinkiin ja illalla lähti laiva kohti Tukholmaa. Muutama kesä sitten Ahvenanmaan reissulla todettiin, että auton kanssa laivalle meno on sekä nopeaa että tosi helppoa. Pakattiin kotona valmiiksi erillinen "laivakassi" joten koko autoa ei tarvinnut purkaa ja selvittiin pienin kantamuksin. Oltiin satamassa hyvissä ajoin ja päästiin laivaan tosi nopsaan. Toisin oli kotimatkalla Tukholmassa, jossa laivan lastaus oli todella hidasta. Myöhemmin selvisi, että laiva jatkoi vielä Helsingistä Tallinnaan ja se oli varmasti osasyy hitauteen. Helsingissä oli kova tuuli mutta merellä ei onneksi keikuttanut. Yöllä vähän. Syötiin mennen tullen buffetissa. Lapset ovat jo sen verran isoja, että jaksoivat hienosti ja hakivat omatoimisesti ruokaa ja malttoivat odottaa meitä aikuisia. Taxfreestä tehtiin muutama löytö, tanssittiin lasten kanssa ja ihasteltiin merta ennen yöunia. Tiedossa oli pitkä päivä Ruotsissa ja toiveissa oli hyvät yöunet.

Oltiin ensimmäistä kertaa Ruotsissa autolla, mutta ei varmastikaan viimeistä. Liikenne sujui todella hyvin ja juostavasti ja kaikki tiet olivat hyvässä kunnossa ja turvallisen tuntuisia (keskikaide koko matkalla). Yhtään hullua ohitusta tai törttöä kuskia ei nähty. Suomessa sitten kylläkin. Mies oli ladannut meille puhelimiin valmiiksi sekä Ruotsin että Tanskan kartat ja niiden avulla suunnistettiin koko reissun ajan. Vikinglinen satamasta olisi selvinnyt kyllä hyvin ulos pelkkiä kylttejä seuraamalla. Meidän määränpää oli Göteborgissa ja sitä kohden lähdettiin E4 tietä pitkin. Olin vähän jo etukäteen katsellut sopivaa levähdyspaikkaa ja pysähdyttiin sekä mennessä että tullessa iki-ihanassa Grännassa. Tehtaanmyymälästä ostettiin Polkagris karkkeja ja ajettiin alas satamaan. Siellä oli kiva kahvila, jossa syötiin koko reissun parhaimmat ruoat. Lohta, uusia perunoita ja kermaviilikastiketta. Aurinko lämmitti ihasti ja turkoosi vesi sai muistelemaan Italian lomaa. Ihana paikka, johon voisin palata koska vaan. Jaloiteltiin kunnolla ja lapset pääsivät hetkeksi leikkimään. Edessä oli vielä kahden tunnin matka Göteborgiin. 500 km Ruotsin halki tuntui neidistä kidutukselle ;) Tässä kohtaa todettiin 8-vuotiaan olevan vielä liian pieni Legolandin matkaan, josta poika haaveilee.

Göteborgiin saavuttiin alkuillasta. Takana oli 5 tuntia autossa istumista ja 475 km. Aika rutistus yhdelle päivälle. Oltiin varattu yö Scandic Opalenista. Ihan tosi ihana hotelli, lyhyen matkan päässä keskustasta = kaupoista. Meillä oli huoneesta panoramanäkymä Ulleville. Huilattiin hetki ja käveltiin vielä keskustaan. Lapsille muutamat tuliaislöydöt ja kun ajamisesta väsynyt mies suuntasi hotellille, jatkettiin vielä hetki lasten kanssa kaupungilla. Olo oli todella kuin kesälomalla, kun käveltiin yhdessä käsikädessä pitkin katuja ja ihasteltiin ja ihmeteltiin. Illalla syötiin hotellissa. Scandicissa (ei ole maksettu mainos) on todella edullinen lastenmenu ja kun kanta-asiakkaat saavat siitä vielä -20% alennusta ei sille jää hintaa montaa euroa. Ruotsissa tietysti kruunua. Opalenissa lasten buffettiin kuului myös jäätelöannokset, joita sai itse tehdä niin monta kuin jaksoi syödä. Lasten nukahdettua ihailin vielä auringonlaskua Ullevin taa viinilasi kädessä. Aamulla oli yhtä upea aurinkoinen maisema vastassa, kun verhot avattiin.

Scandiceissä on tarjolla aamiaista, josta löytyy kaikille jotain, myös meille gluteenittomille ja muillekin erityisruokavaliota noudattaville. Saatiin syödä ja pakkailla rauhassa ennen kuin jatkettiin matkaa satamaan ja puolen päivän aikaan lähtevälle lautalle kohti Tanskaa. Jatketaan siitä toisella kertaa...